Pagina's

vrijdag 14 mei 2021

crea 5221 J jam maken

Zoals jullie inmiddels weten, houd ik wel van een experiment zo op zijn tijd. En daar is jammetjes maken er een van.

In de zomer is er genoeg fruit om je lekker uit te leven. Nu moet ik zeggen dat ik meestal van het gemak ben en het heel eenvoudig hou. Lang leve Pinterest. Jam van pruimen, aardbeien, frambozen, blauwe bessen en soms een combinatie.
In de winter is er ook van alles mogelijk. Volgens het voedingscentrum kun je in de winter prima duurzaam fruit eten en dus jam maken. Een handig ezelsbruggetje is: het a b c d en p fruit. Dat staat voor appels, bananen, citrusvruchten, druiven en peren. Daar heb ik dus jam van gemaakt maar ook van pompoen kun je hele smakelijke smeersels maken en peren kun je natuurlijk ook eerst stoven. Het boek van madam confituur heeft hele lekkere recepten.
Een beetje apart jammetje is de sinaasappelgelei met rozemarijn geworden. En nu ik dit zo typ, krijg ik direct weer zin een bammetje met jam.

Eet smakelijk.

Groetjes Sandra

14 opmerkingen:

  1. Ook 1 van mijn favorite bezigheden maar pompoen verwerken.....nee dat zie ik mezelf nog niet gauw doen.
    Ik maakte gister 3 potjes blauwebessenjam.
    Nu diepvries leegmaken dan kan er straks weer vers in

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor eigengemaakte jam, mmmmmm
    Smakelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om zoveel verschillende smaken jam te maken! Pompoenjam kende ik nog niet, ik vind het ook moeilijk om me daar de smaak van voor te stellen.
    Jam maken doe ik maar heel weinig en áls ik het doe, dan doe ik het eigenlijk alleen in de zomer. Nooit heb ik erover nagedacht dat het ook in de andere seizoenen kan. Dat moet ik maar eens goed onthouden! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooit gedacht dat je van bananen jam kon maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk is eigen gemaakte jam en niks is lekkerder dan een schepje eigengemaakte jam in de yoghurt zeker als hij eens wat dunner uitvalt. Pompoenjam moet ik misschien ook maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij stopt veel culinairs in je alfabet!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er lekker uit, ben dol op sinasappeljam!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk zo’n voorraadje verschillende soorten jam!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker en leuk, jam. Ik heb ook wel recepten van Madam Confituur geprobeerd, gewoon van internet. Heb je ook wel eens chutney geprobeerd? Ook van allerlei soorten fruit (en ui en kruiden). Het ziet er allemaal erg lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, leuk om jam te maken, als ik straks fruit uit de tuin heb ga ik het ook weer maken :-)Weer een goed gevonden J.Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet dat er leuk uit! En je hebt een mooie voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bananenjam was een favoriet van een van de vrienden van oudste.
    Als die kwam eten was een pot zo leeg!
    En tomatenjam at ik voor het eerst toen ik als gezinshulp werkte bij een oud echtpaar, waarvan de man dementerend was.
    Weet nog hoe keurig de tafel altijd gedekt was ( maar ook dat er elke ochtend een enorme stapel vaat stond te wachten, en dat er geen vaatwasser was).
    Ik ga vandaag maar weer eens rabarberjam maken.
    Maar wat ik wilde zeggen: wat een mooie collectie jammetjes heb je!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra