Pagina's

vrijdag 23 juli 2021

crea 5221 O origami

Origami is de Japanse vouwkunst. Let wel vouwen dus niet knippen. Op mijn werk vouw ik met de kleuters regelmatig. Een schuine vouw, een rechte vouw en vooral ook netjes vouwen dus de puntjes op elkaar. Friedrich Fröbel, een Duitse pedagoog, vond vouwen een goede methode om kinderen kennis te laten maken met wiskundige vormen. Tot zover weer de theoretische achtergrond.

Ik gaf afgelopen jaar ook rekenen in de bovenbouw en ook daar heb ik gevouwen. Ingewikkelde vliegtuigjes en meubels voor een barbiehuis. Het was allemaal best moeilijk maar helaas heb ik daar geen foto's meer van :(.

Het leukste effect heeft een vouwwerkje als de voor- en achterkant van het papier een verschillend dessin hebben. Ook dat had ik niet bij de hand dus sneed ik een tekenblaadje in vieren en verfde elk blaadje in een andere kleur. Even speuren op Pinterest en ik kwam tot dit resultaat:

Een origami alfabet. Je vindt het hier. Als je het patroon aanklikt, vind je ook een ingewikkeldere variant.


Tenslotte vond ik nog een leuk envelopje wat ik kon maken met de beperkte middelen die ik tot mijn beschikking had.

Als je even zoekt op internet kun je helemaal los gaan. Dat bewaar ik voor een volgende keer.

Groetjes Sandra

11 opmerkingen:

  1. Jaren geleden was origami een rage en ik vond het toen wel aardig, maar ben nooit een grote fan geweest.
    Je berichtje brengt weer herinneringen boven van allerlei vouwsels die ik dan voor kaarten gebruikte. Ik vouwde ook wel eens een geldbiljet als cadeautje.
    Jammer dat je geen tweezijdig verschillend bedrukt papier had liggen. Laat ik nu onlangs zo'n blokje in de kringloop gevonden hebben...
    Vanavond toch maar even wat gaan vouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat alfabet, nooit geweten dat dat ook bestaat. Sommige mensen maken zulke knappe vouwsels van papier, dan is het echt een kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat ook echt knap, dat vouwen is mij te ingewikkeld haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke O's heb ik al voorbij zien komen. Ook deze O weer.
    Ik heb het ook wel eens gedaan, vouwen, maar dat is al weer een tijd geleden.
    Leuk uitgewerkt, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om hier origami te zien. Ik ben daar jaren mee bezig geweest en heb daar nog veel papier van over. Het alfabet heb ik ook wel eens gevouwen. Leuk om dit met kinderen te doen, mijn dochters vonden het ook altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk, origami! Prachtig, de letters en dat envelopje heb ik zelf ook wel gebruikt, volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Origami was ook een rage. En dat filigraan met die rondjes . Ik heb het allemaal gedaan leuk om hier terug te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat leuk Origami, als je er eenmaal aan begint is het
    heerlijk om te doen, bijna prettig verslavend gewoon.
    leuk zo'n gevouwen alfabet, en dat envelopje is ook geslaagd.
    Denk dat Saar blij verrast wat met de inhoud.

    Fijn wekend.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi gevouwen, origami is een toch kunst apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Saar was vast heel verrast toen ze haar naam zo mooi gevouwen zag!
    Mooi zoals je het gemis aan tweekleurig papier hebt opgelost door het zelf te maken.
    Jammer dat je geen foto's hebt van de ingewikkelde vliegtuigjes en meubeltjes, maar de herinnering is er nog. Ik kan me voorstellen dat de groep het heel leuk vond om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra