Pagina's

vrijdag 5 maart 2021

crea 5221 E ecoline

Het was weer eens tijd voor een experiment. Zou je wol kunnen verven met ecoline? Dat leek mij eigenlijk wel maar hoe goed zou de wol de ecoline opnemen? Het idee ontstond toen ik ergens op pinterest een potje met verf zag waar wol in hing en de wol zo de verf opzoog. Dat werkte bij mij niet. Wellicht niet omdat ik de wol niet nat gemaakt had.

Op mijn werk hadden we nog wat ecoline maar niet zoveel kleuren meer en zo had ik twee kleuren roze, twee kleuren groen en een geel.
 


Omdat het experiment met het potje niet had gewerkt besloot ik de wol eerst te beitsen. Dat is de wol eerst in een bad met bijvoorbeeld aluin voor "koken". Daarna deed ik de wol in de verschillende potjes met ecoline en liet de hele mikmak au bain-marie een klein uurtje in een pan pruttelen. Of dat nou echt nodig was, weet ik niet, maar het is een experiment.


Dat leverde tenslotte vijf plukjes wol op met hysterische kleuren. En wie mij een beetje kent weet dat ik niet van hysterische kleuren houd.


Ok, wat ga je hier dan van maken? Ik besloot het eerst maar eens te spinnen. Het idee was dat de verschillende kleuren bij het twijnen zich dan ook nog eens zouden mengen. Als het dan een dolle boel zou worden dan maar all the way.


Maar ik had het voor elkaar gekregen om de beide strengen bijna in dezelfde volgorde te spinnen en dus bij het twijnen kwam vaak roze bij roze en groen bij groen. 😴


Ik had niet zo heel veel wol dus wat werd het? Ik besloot er potjes mee te versieren. Wellicht doe ik er lieve briefjes in. Als je humeur dan is zoals de gezichtjes op de potjes kun je met zo'n briefje de boel weer wat relatieveren. 


Van het laatste restje maakte ik een boekenlegger. 

van pinterest

 Ik heb me weer aardig vermaakt.

Groetjes Sandra

15 opmerkingen:

  1. Dat ecoline langs zou kome dat had ik wel verwacht bij de teken talenten. Maar dat jer mee wol kan verven ......mmmmmm ik voel iets borrelen ha ha super tof dit projectje van jou en ook al verwerkt die mooie streng.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee, geweldig leuk! Zoals je weet ben ik ook niet van de knalkleuren, maar wat heb je er geweldig leuke projectjes mee gemaakt. Ik vind je expiriment meer dan geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ecoline ken ik alleen van de basisschool toen ik nog klein was.
    En nu werkt mijn dochter ook mee op school. Leuk idee van jou om wol te verfen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En heel onverwachte uitwerking! Leuke experimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is experimenteren leuk hé! Natuurlijk hoort daarbij dat het resultaat wat tegen kan vallen, maar het 'spelen' op zich is misschien wel belangrijker.
    Ik moest wel lachen toen ik las dat de kleuren bij het twijnen toch elkaar weer opzochten; als je dat wilt, lukt het niet en andersom ;o)
    Gelukkig heb je een hele mooie bestemming gevonden voor dit garen; dat zijn heerlijke vrolijke opkikkertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat leuk, ik ben gek op kitsche kleuren! Ik heb ook nog ergens ecoline. Dit ga ik proberen. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk experiment en wat goed gelukt!
    Hihi, grappig dat je de kleuren hysterisch vind, maar de kikkers zijn toch geweldig mooi geworden.♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een experiment met een mooi eindresultaat.
    Vooral de boekenlegger vind ik super !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een tof experiment, ik vind het ook helemaal bij je passen om dat uit te proberen :) en dan ook al meteen 2 leuke cadeautjes en een boekenlegger
    Experiment: geslaagd :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat je je heerlijk vermaakt hebt dat geloof ik meteen Sandra,
    zie het hele experiment zo voor me, en vooral natuurlijk omdat
    je het zo duidelijk omschrijft ;o) Moest lachen bij het
    eindresultaat, de hysterische kleuren, maar wat heb je er weer
    iets heel speciaals van gemaakt. Vooral de tekst bij de potjes,
    heerlijk die humor daar hou ik wel van. De boekenlegger is ENIG!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij koos òok voor ecoline... hoe leuk! Tja, en heel jammer dat je nu geen blauw had hè.. En ook die mengsels hadden geen blauw kunnen worden.
    Leuk dat je ook meteen iets hebt gemaakt met deze wol.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi experiment waar je leuke opkikker potjes mee hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat superleuk en fijn dat het geen hysterische potjes zijn geworden

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra