Pagina's

vrijdag 2 april 2021

crea 5221 G guimpe haken

Een paar jaar geleden probeerde ik verschillende handwerktechnieken uit met een paar handwerkvriendinnen. Een daarvan was guimpe haken. Met de "guimpenaald" haak je lussen die je later verwerkt in een ander haakwerk. 


Op de bovenste foto kun je lezen dat ze het ook wel hairpin-lace noemen. 
Het werkje lag dus al een heeeele poos in de mand en ik besloot dat ik het nu maar eens af moest maken. Nadeel van zo'n lange tussenpoos is dat je weer even moeten uitvinden wat ook alweer het plan was. Ik was begonnen met gemêleerde wol. Daar had ik natuurlijk niet genoeg van en ik besloot het dan maar af te maken met effen blauw. Ik was vooral benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zou zijn.


Ik had eerst vier stroken lussen en volgens het patroon zou je er eigenlijk vijf moeten hebben. Met vier werd het inderdaad een beetje krap omslagdoekje en dus maakte ik er nog een vijfde rij bij. De wol daarvan is iets dikker (er mag alleen iets gemaakt worden uit eigen voorraad) en daardoor is die rij iets langer.

 

Samengevat: een leuke techniek waarmee je hele kunstwerken kunt maken. Het heeft iets weg van kant. Persoonlijk zou ik bij deze techniek het liefste witte wol gebruiken en niet al te dik garen. 

Weer wat geleerd.

Groetjes Sandra

17 opmerkingen:

  1. Ik heb zo n ding gevonden bij de handwerkspullen van mijn moeder ik weet ook nog wel dat iemand haar dat geleerd had. Heel interessant om nu eens te zien hoe hetcwerkt. Best ook heel mooi en zeker een nieuwe techniek !!!ik bewaar hem nog ff :))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het juist wel leuk, dat de ene strook wat langer is geworden, lijkt me praktischer bij een omslagdoekje. Grappige techniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd soms ook wel van nieuwe dingen uitproberen, nu heb jij zulke duidelijke foto's gemaakt dat ik zie hoe het werkt en kan ik dit overslaan. Grappig effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een aparte manier van haken! Begrijp ik het goed dat je de lussen pas aan elkaar haakt als je het werkje van de guimpenaald haalt? Dat lijkt me best een lastig klusje, maar misschien valt het mee? Het lussenwerk geeft een luchtig effect en gecombineerd met de gehaakte tussenstukjes is het een heel mooi geheel geworden. Je voorkeur voor wit in een dunner garen kan ik helemaal volgen; daardoor wordt het nog delicater!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel aparte techniek, leuk om eens te zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om jouw guimpehaakwerk te zien. Ik heb het jaren geleden ook gedaan, volgende week laat ik daar vast iets van zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je dit hebt uitgeprobeerd. Ik heb er volgens mij ook eentje liggen, maar nog nooit iets mee gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze techniek kende ik nog niet. Het ziet er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och wat leuk om te zien, zelf heb ik er ook nog eentje liggen
    van mijn moeder en nooit geweten wat het was. En ziehier, wat
    een mooie manier van haken, en vooral dat gemêleerde garen
    werkt erg mooi. Ga het ook eens proberen, mooi ook de opengewerkte
    tussenstukken, heel mooi gemaakt!!!

    Groeten,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij was Albèrtje op zoek naar de beschrijving hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog nooit gedaan, wat een leuk resultaat :)
    Fijne paasdagen, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het maar lastig werken zo'n guimpenaald. Maar je kunt er wel mooie dingen mee maken. Ik heb het weleens gebruikt om bloemen mee te maken. Ik vind de witte tussenstroken bij je omslagdoek er heel mooi bij staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja leuk effect! Het is alweer een héle poos geleden dat ik dat gedaan heb. En nee, voorlopig ga ik het nog niet weer doen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een aparte en mooie manier van haken.
    Leuke manier van verwerken met de witte banen ertussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog nooit gezien, wat een mooi effent!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra