Pagina's

dinsdag 19 februari 2019

de was

Vroeger, tot ongeveer de jaren zestig, kende men in de huishouding een vast weekprogramma en huisvrouw zijn was een full time beroep. 
  • Het werk werd verricht volgens een vaste indeling (voorbeeld):
  • Maandag: wasdag
  • Dinsdag: strijken en verstellen
  • Woensdag: keuken en toilet (badkamer als die er was)
  • Donderdag: bedden verschonen en slaapkamers goede beurt geven
  • Vrijdag: woonkamer en gang, tevens buiten ramen zemen
  • Zaterdag: buiten harken en boodschappen. Tevens eten voorbereiden voor zondag

De maandag was helemaal bestemd voor de was. Dit betekende niet alleen dat de was werd gedaan, maar tevens dat met het overgebleven sop nog verschillende vloeren werden schoongemaakt. Ook het materiaal waarmee de was werd gedaan moest worden schoongemaakt en opgeruimd.


bron: https://kunst-en-cultuur.infonu.nl

~

Laten mijn Saar en ik nou ook deze week maandag tot wasdag te hebben gebombardeerd. Saar was druk in de weer in de bijkeuken toen ik even aanwipte.


We kletsten wat en ik liep mee naar buiten toen Saar haar was ging ophangen. "Hangt jouw was al aan de lijn", vroeg ze ondertussen heel handig de knijpers tussen haar lippen klemmend. "Dat nog niet maar mijn was draait al even dus dat ga ik zo doen", antwoordde ik trots.





Maar daar blijft het wat mij betreft ook bij, "het ken ook te gek" zouden ze hier zeggen.

Fijne week.

Groetjes Sandra

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk de was ophangen en ze ruikt zo lentefris 👍
    Zo mooi alles in het klein Sandra 😍
    Geniet van een fijne dinsdag ... liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het toch een bijdehand en bezig dametje, die Sara.
    Vandaag strijken en verstellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Saar heeft ook echt alle spulletjes in het klein; ik vind het zo lief...
    Zo'n vaste weekindeling is zo gek nog niet, kan er tenminste niets bij inschieten 🙈 Mijn verstelwerk ligt soms maanden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig dames! En nu ligt het vast al weer droog en gestreken in de kast! ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekkerrrrr en buiten drogen met dit weer geeft een heerlijk luchtje aan het wasgoed goed bezig Saar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi, geweldige foto's weer!
    Momenteel moet ik verplicht de was uit besteden, mijn mannen moeten dat nu doen... Zij vinden het geen leuk werk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om die Saar zo lekker bezig te zien. Zelfs de bijkeuken/wasruimte ziet er tip top uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gezellig, samen de was doen en wat heeft die Saar het toch allemaal goed voor elkaar!
    Een wasmachine, een mooie kast, zeep, emmers :) Echt geweldig!!
    Met dit aardige weer is de was buiten al een heel eind droog :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Saar heeft het maar goed voor elkaar in haar huisje, en wat gezellig zo samen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra