Pagina's

dinsdag 19 mei 2020

toveren

Geïnspireerd door filmpjes op pinterest besloot ik laatst te gaan experimenteren met het verven van lapjes stof. Verven met planten wel te verstaan. Van een aantal planten weet ik wat voor kleur ze geven maar ik had ook wat nieuwe ideeën opgedaan. De verfstof van een plant pakt beter als je de stof voorbewerkt (beitst) met bv aluin en dat deed ik dus.



Ik verfde met uienschillen (zonder gebruik van aluin en met gebruik van aluin), de buitenste schillen van walnoten, avocodoschillen en pitten, brandnetels, rode kool en rozemarijn. 



De rozemarijn weekte ik 24 uur in water en de rest "kookte" ik een uur in water (stof, plant en water).


Rode kool met alleen water wordt licht blauwig maar doe je er azijn bij dat wordt de kleur rozig. Net toveren. Niet alle kleuren zijn kleurvast maar ik was toch niet van plan het te wassen.


Tja wat doe je dan met al die lapjes...



Ik heb me weer heerlijk vermaakt.

Groetjes Sandra

16 opmerkingen:

  1. Nou dat is zeker toveren hoor, wat leuk dat je van verschillende planten zulke mooie kleuren krijgt. Mooi dekentje met ruitjes en die piepkleine jurkjes! ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dit is geweldig leuk! Ik krijg spontaan zin om ook zoiets te doen en moet mezelf gewoon tot de orde roepen:)
    Wat een mooie zachte kleurtjes heb je gekregen en het lappendekentje is prachtig! En dan ook nog een kleine garderobe voor de dames...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hé dat spelen met kleurmaterialen die we gewoon in huis hebben. Rode biet is ook een hele fijne. Wat schattig al die lapjes aan het droogrek en die kleertjes, wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk, dat toveren met plantjes en stofjes en wat heb je weer mooie dingen gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja dat is met recht toveren. Jij zult je ook niet snel vervelen hè. En de resultaten zijn geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk probeer-project! En de dames houden er een mooi dekentje en mooie jurkjes aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk ik hou van wolletjes verven maar stofjes ?? Gebruik je daar katoen voor?? Oh🙈ik zie mijn doe lijstje weer groeien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed geslaagd experiment. En je hebt er ook leuke dingen van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een zeer geslaagd experiment Sandra, ontzettend leuk hoe
    dat allemaal uitpakt. Een prachtig dekentje is het geworden,
    zo mooi met die zachte kleuren. De poppenkleertjes zijn ook
    geweldig en een heel leuk patroontje.
    Ook de hangertjes zijn zeer origineel gemaakt, je bent echt
    een creatieveling, zo leuk om al die uitdagingen aan te gaan.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je geverfd hebt met natuurlijke 'verf'
    Ik zeg geslaagd, zo mooi, zo'n zachte tinten, het dekentje ziet er ook zo zacht uit, daar wil je zo onder kruipen :)
    Weet je nog, tijdens de opleiding hebben we wol geverfd, dat vond ik ook zo leuk om te doen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super gaaf zeg. Eerst ga je al zo mooi met die verf aan de gang en dan denk ik: wat moet ze met die lapjes? En dan scrol je verder en dan komen daar van die mooie projecten tevoorschijn. Je mag er best trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een gaaf project! Doet me denken aan mijn biologische eierverf gedoe :) Het resultaat is wel heel mooi, helemaal geen vlekken of zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wat een mooi resultaat. Schitterende natuurlijke kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh super leuk, daar wil ik ook nog eens wat mee. Inspirerend blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk om kleuren te toveren waarvan je op voorhand niet weet hoe ze zullen zijn.... en met een mooi kussen als resultaat, top!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra