Pagina's

vrijdag 27 november 2020

crea 5220 losse letters

Dit zijn de klanken (we spreken de letters fonetisch uit) die je als kind in groep 3 aangeleerd krijgt. Een soep van klanken die woorden vormen.


Een van de manieren om van de losse klanken woorden te gaan maken, is het klikklakboekje.


Lezen en schrijven gaat de meesten nu volledig automatisch af maar oef wat kan het soms een kluif zijn om het te leren. In deze fase van de strijd zijn de kinderen toe aan het leren van de -ie-. 

Fijn wiekend.

Groetjes Sandra

13 opmerkingen:

  1. Wel bijzonder dat die losse letters hele verhalen kunnen vormen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In gedachten zie ik al die kleine kindermondjes goed hun best doen en verschillende vormen aannemen en klanken uitbrengen.
    En ja die verschillen die zo moeilijk (of niet) te horen zijn: ou en au bijvoorbeeld. Straks als ze groot zijn, gaat alles automatisch maar nu is het best nog een heeluh kluz for zuh.....
    Je hebt een prachtig vak Sandra!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah ja het boekje en eerder had je ook de letterdoos die vooral niet om mocht vallen :)) mooi gevonden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat lezen, ik herinner me nog de verwondering van onze kinderen toen we in de auto ergens naar toe gingen en ze ontdekten dat ze nu alle tekst op de reclame borden en zo konden lezen.
    Zo ook met ondertiteling op tv, al was dat in het begin niet bij te houden .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet meer voor te stellen dat het ooit zo begon...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te zien hoe er nu met woorden en letters gewerkt wordt, grappig dat de kids dan ineens woorden mee kunnen lezen en hoe trots ze dan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit letterblad kende ik niet, maar ja het is ook al heel wat jaartjes geleden dat mijn dochters leerden lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nice, I imagine the emotion of the children who transform written letters into words..
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier spreekt de juf! Oh ja, zo leren de kindertjes lezen. Bij de één gaat het helemaal vanzelf en de ander moet er de grootste moeite voor doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is weer een heel andere vorm dan vroeger, het blijft
    vaak in het begin toch altijd even worstelen, en dan opeens
    zijn ze trots dat ze kunnen lezen......

    Jij ook een fijn wiekend Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet er altijd om denken dat het leren niet be ka el enzo is. Laatst vertelde mijn kleindochter vol trots dat ze kon lezen en dat ging inderdaad per woord in stukjes. Schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zodra kinderen in de familie in groep 3 zitten maak ik met Sinterklaas het eerste gedichtje voor ze en dat moeten ze zelf voorlezen. Altijd een klus om een gedicht te maken met woordjes die ze al kunnen lezen, maar o zo leuk. Normaal vieren wij met de hele familie Sinterklaas (45 man of zo). Helaas dit jaar niet. Volgend jaar heb ik een kleinzoon in groep 3. Ik kijk er nu al naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Groetjes Sandra